۱۰ ترفند برای افزایش ضریب مشارکت در اینستاگرام شما
۱۰ ترفند برای افزایش ضریب مشارکت در اینستاگرام
خیلی از کسب و کارهای کوچک، از آرایشگاهها و بوتیکهای لباس گرفته تا کافه و رستورانها و حتی آژانس های دیجیتال مارکتینگ افزایش فروش یا شهرت خود را مدیون اینستاگرام هستند. آنها کاربرانی را یافتهاند که لایک میکنند، کامنت می گذارند و پستهای آنها را با دیگران به اشتراک می گذراند. این تعاملات باعث جذب مشتریان جدید شده، مشتریانی که بدون اینستاگرام، قادر به یافتن کسب و کار آنها نبوده اند.
با خواندن این مطلب در وبلاگ روبن استدیو، بهترین راههای استفادهی مطلوب از اینستاگرام برای پیشرفت بازاریابی دیجیتال کسب و کار خود را فرا خواهید گرفت.
۱. از تمامی امکانات اینستاگرام استفاده کنید
اولویت الگوریتم جدید اینستاگرام با اکانتهایی است که از تمامی امکانات آن استفاده میکنند. اینستاگرام مانند روباتی است که روز به روز در حال هوشمندتر شدن است!
اینستاگرام میخواهد تولید محتواهای جالب تر و متنوعتر را تشویق و ترویج کند و قطعاً اگر خواستار استفاده کاربران از این امکانات جدید نبود، تمام بودجه خود را صرف توسعه این تکنولوژیهای جدید نمیکرد.
پس در عمل، شما باید چه کارهایی انجام دهید؟
در بیزنس اکانت اینستاگرام ثبت نام کنید.
اولاً اگر برندتان هنوز در اینستاگرام بیزنس اکانت ندارد، سریعاً دست به کار شوید. اکانتهای مخصوص کسب و کار به شما حجم بالایی از تحلیلهای حرفهای و علمی میدهند. همچنین میتوانید در استوریهای خود لینک اضافه کرده و گزینه اطلاعات تماس را به بیو اینستاگرام خود اضافه کنید. پس اگر هدف شما جذب مخاطب بیشتر از اینستاگرام به وبسایت کسب و کارتان است، بیزنس اکانت برگ برندهی شماست.
از فرمتهای محتوایی مختلف استفاده کنید.
اینستاگرام در ابتدای کار خود، منحصراً مکانی برای به اشتراک گذاری عکس بود و از آن زمان تا به حال پیشرفت قابل توجهی داشته است. حتی همین الان که شما در حال مطالعه این محتوا هستید، احتمالا امکانات جدیدتری به آن اضافه شده است.
اگر از تمامی امکانات اینستاگرام برای تولید محتوا استفاده نکنید و محتوای بدون تنوع پست کنید، پستهایتان خسته کننده میشوند و به تدریج اینستاگرام اکانت شما را از صحنه روزگار حذف خواهد کرد.
ویدئوها ۳۸٪ مشارکت بیشتری نسبت به عکسها در اینستاگرام میگیرند و همچنین کامنت دریافتی پستهای ویدئویی ۲.۱ برابر دیگر پستها است.
البته نباید همیشه از محتوای ویدئویی استفاده کرد؛ چرا که تماشای مداوم ویدئو خسته کننده است. پیشنهاد میشود گاهی اوقات برای جذابیت و تنوع بخشیدن به صفحه اینستاگرام کسب و کار خود از ویدئو استفاده کنید.
تحلیل اینستاگرام را بررسی کنید.
اگر بیزنس اکانت داشته باشید، امکان دسترسی به اینستاگرام آنالیکتیکس (تحلیل) برای شما فعال میشود.
اینستاگرام آنالیکتیکس شامل:
- مکان جغرافیایی فالوئرها
- جنسیت فالوئرها
- تحلیل تک تک پستها به منظور اطلاع شما از میزان اینگیجمنت مخاطبین
- بهترین زمان پست گذاشتن در اینستاگرام
- میزان بازدید از پروفایل
- میزان بازدید از پستها به تفکیک روزهای هفته
از نظرسنجی، هایلایت استوری و ویدئو استفاده کنید.
در ادامه مطلب درباره هر یک از این موارد به صورت موردی توضیحاتی را در اختیارتان قرار خواهیم داد. فراموش نکنید که هر چه بیشتر از امکانات مختلف اینستاگرام استفاده کنید و به پستهای تان تنوع ببخشید؛ نرخ اینگیجمنت بالاتری دریافت خواهید کرد.
به عبارت دیگر، هر امکان جدیدی که به اینستاگرام اضافه می شود، سریعاً از آن استفاده کنید و همگام با الگوریتم جدید اینستاگرام پیش بروید تا به عنوان پاداش، اینگیجمنت بیشتری از طرف اینستاگرام به سمت شما سرازیر شود.
۲. روزانه از استوری ایسنتاگرام استفاده کنید.
با توجه به سوالات متداولی که کاربران اینستاگرام در سایت کورا و گوگل میپرسند، به نظر میرسد اکثر افراد با پایین آمدن میزان ایمپرشن پستهایشان مواجه شدهاند.
دلیل این اتفاق، تغییرات قدرتمند الگوریتم است. پستها دیگر به ترتیب زمان پست شدنشان در فید کاربران ظاهر نمی شوند، بلکه با توجه به اولویتی که اینستاگرام به پست ها میبخشد، در فید نمایش داده می شوند.
با توجه به این الگوریتم جدید اینستاگرام، تنها کار جلوگیری از فراموش شدن پیجتان توسط مخاطبین، پناه بردن به استوری است! با تولید روزانه و مداوم استوری، پیج شما همیشه در بالای فید فالوئرهایتان نمایش داده می شود. پس دیگر نگرانی از بابت اینکه مخاطبین نتوانند پیجتان را در فید پیدا کنند، نداشته باشید.
استوری ها نسبت به پست حس متفاوت تری را به مخاطب القا میکنند، چرا که عمر آنها فقط ۲۴ ساعت است و دست شما برای تولید محتوا بازتر است. می توانید جذابتر، ریلکس تر و شخصی تر باشید و حس کنجکاوی مخاطبین را نیز ارضا کنید.
بازاریابی اینستاگرامی با استوری
به علاوه اینکه، بعضی از مخاطبین ترجیح میدهند به جای چک کردن هوم پیج اینستاگرام خود، صرفاً استوری ها را دنبال کنند. پس برای این دسته از مخاطبین، در کنار تولید محتوای عادی پیج، به تولید استوری بپردازید و دیگر نگرانی از بابت اینگیجمنت نداشته باشید.
۳. فرمتهای متنوع ویدئویی را امتحان کنید.
قبلا گفته بودیم که محتوای ویدئویی اینگیجمنت بالاتری نسبت به دیگر پستها میگیرد؟ ایرادی ندارد، لازم است برای یادآوری دوباره هم از اهمیت آن بگوییم.
با در نظر گرفتن این که شما میخواهید به طور جدی برای تولید محتوای ویدئویی وارد عمل شوید، این سوال مطرح میشود که چه انتخابهایی پیش رو دارید؟
ویدئو در فید پیج شما
این آپشن، ثابت است. ( مگر اینکه شما تصمیم به پاک کردن آنها از صفحه خود کنید). پس شما باید زمان بیشتری برای ساخت آنها صرف کنید.
خبر خوب اینکه، این ویدئوها قابل جستجو هستند. برای این منظور شما میتوانید از هشتگهای مربوطه در کپشن ویدئو استفاده کنید، با این کار کسانی که به دنبال یافتن ویدئو با این هشتگها هستند، به راحتی میتوانند به آنها دسترسی پیدا کنند.
با توجه به این موضوع، تولید محتوای ویدئویی باکیفیت، ارزشِ میزان زمان صرف شده برای تولید را دارند. البته این موضوع در مورد ویدئوهایی که برای استوری تولید میکنید، صدق نمیکند. ویدئویی که برای استوری تولید میکنید باید به تعداد بیشتر و با کیفیت پایینتری نسبت به ویدئوهای ثابت باشد.
ویدئوهای ثابت برای موارد زیر بسیار عالی و کاربردی هستند.
- ویدئوهای آموزشی
- معرفی محصول
- کمپینهای بزرگ برند
- و هر آن چه که از طریق آن قصد دارید که مخاطب دوباره به پیجتان سر بزند و آن ویدئوها را با دیگران به اشتراک بگذارد.
ویدئو در استوری
همانطور که در بالا گفتیم، استوریها بعد از ۲۴ ساعت ناپدید میشوند، پس قاعدتاً لازم نیست وقت زیادی را صرف تولید آنها کنید. نکته مثبت این که دیگر لازم نیست رنگ و لعاب زیاد به ویدئوهای استوری بدهید و یا مبادی آداب رفتار کنید. این ویدئوها باید واقعیتر و صمیمیتر باشند. در واقع لازم نیست نگرانی بابت نحوه ارائه آنها داشته باشید. گوشی را بردارید و بدون تشریفات و به راحتی شروع به تولید ویدئو کنید.
فراموش نکنید که فرمت انتخابی شما برای تولید محتوای ویدئویی از طریق ابزارهایی که اینستاگرام برای این کار در اختیارتان قرار میدهد، بستگی به این دارد که با این ویدئو چه چیزی را میخواهید به دست آورید. بهترین راه برای تعریف کردن داستانتان چیست؟ آیا این ویدئو در حالت بومرنگ، خوب از آب در میاید یا اسلوموشن؟ قبل از ساخت ویدئو، یک قدم به عقب برگردید و به هدف پشت آن خوب فکر کنید.
۴. پستهای اینستاگرام را برای زمانهای پیک زمانبندی کنید.
این ترفند، قدیمی اما بسیار کاربردی است. کافی است گوگل کنید: «بهترین زمان پست کردن در…» تا نتایج مرتبط برای اینستاگرام، توئیتر، فیسبوک، لینکدین و اساساً هر شبکه اجتماعی پرطرفدار، برایتان لیست شود. از آنجایی که مردم در سراسر جهان برای یافتن این زمان ایدهآل با مشکل مواجه شدهاند، این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است.
برای اینکه بتوانید پستها را به صورت زمانبندی شده پست کنید، باید همواره آماده و حاضر به فشردن دکمه ارسال در هر شرایط و هر مکانی و یا در مواقع ضروری باشید. اینستاگرام برای رفع این مشکل با تغییر در API خود به ابزارهایی مانند hubspot ، buffer و later اجازه ارسال پست به صورت زمانبندی شده را داده است.
با این کار، شما همیشه و در هر زمان و از همه مهمتر در بهترین زمان ممکن، میتوانید محتوای جذاب به اشتراک بگذارید. پست گذاری در زمان مناسب، مهمتر از آن چیزی است که شما فکر میکنید.
الگوریتم اینستاگرام به پست هایی که سریعاً اینگیجمنت می گیرند، پاسخ مثبت میدهد. اگر محتوای شما در زمان مناسب پست شود، مخاطبین سریع تر درگیر آن می شوند و در نتیجه شانس شما برای ظاهر شدن در فید افراد بالا میرود و معنی این چیزی نیست به جز کسب اینگیجمنت بیشتر!
پستگذاری در زمان مناسب، الگوریتم اینستاگرام را مغلوب میسازد.
پس با توجه به این توضیحات، این سوال پیش میآید که بنابراین بهترین زمان ممکن برای پست گذاری چه زمانی است؟ این موضوع برای هر اکانت متفاوت است، پس جواب ما این است که بستگی دارد!
خبر بد این که دسترسی به این امکان و این ابزارها برای ایران فیلتر است. اما امیدواریم در آینده این محدودیت رفع شود.
۵. به تعداد مناسب پست کنید.
شبکههای اجتماعی وسوسهانگیز و اعتیادآور هستند. اگر شما میدانستید که هر یک پست اینستاگرام برابر است با ۱۰ لایک، ۵ ویزیت از پیج شما و یا هر معیاری که برایتان اهمیت دارد، احتمالاً تمام روز را پای اینستاگرام مینشستید و تا جای ممکن پست آپلود میکردید.
در واقع این رفتاری است که بعضی افراد با اینستاگرام میکنند و این کار قطعاً اشتباه است. شما نمیتوانید به دفعات متعدد و با رقمی غیرمنطقی پست آپلود کنید و امیدوار به کسب نتایج مثبت و دائمی باشید. از طرف دیگر نیز نمیتوانید هفتهای یک بار پست بگذارید و انتظار کسب توجه حتی به میزان بسیار کم را داشته باشید.
اینجاست که باید خاطرنشان کنیم، حفظ تعادل مهم است. تنها راه رسیدن به تعادل مورد نظر، آزمون و خطا و تست کردن است. اگر روزی یک بار پست میگذارید، سعی کنید روزی دو بار را امتحان کنید و نتایج را مقایسه کنید تا در آخر متوجه شوید چه تعداد پست برای پیج شما، نتیجهی بهتری را به دنبال خواهد داشت.
۶. برای تعامل بیشتر با جامعه هدفتان، به دنبال راههای جدید باشید.
ترفند بعدی، درباره ی اینفلوئنسر مارکتینگ، استراتژی به شدت محبوب در اینستاگرام است. این ترفند مناسب آن دسته از کسب و کارهایی است که تمایل یا بودجهی کافی برای کمپینهای پولی را در اختیار ندارند.
به جای آن چرا نگاهی به جامعهی هدف خود نیندازید؟ طرفداران شما، دوستان و فالوئرهایتان. راههایی برای تعامل با آنها پیدا کنید
نمونههای عالی از محتواهایی که در این زمینه به خوبی جواب مثبت میدهند شامل:
پشت صحنهها: فالوئرهایتان را پشت پرده ببرید و به آنها صحنههایی از آخرین محصولات و کمپینهای مارکتینگ خود نشان بدهید. آنها را به مشارکت و پاسخ دادن تشویق کنید و از این راه اینگیجمنت کسب کنید.
واگذاری: اجازه دهید یک پارتنر، کارمند و یا حتی یک مشتری، کنترل اکانت را به دست گیرد و سلیقه و نظر خود را به اکانت شما ببخشد.
اگر واگذاری اکانت حتی برای مدتی کوتاه، برایتان تا حدودی ترسناک است، مصاحبه و ویدئوهای کلوزآپ با افراد حاضر در ایونتها و یا کارمندان خود، بسازید.
مسابقات: اگر ساخت مقدار قابل توجهی از محتوا توسط خودتان به تنهایی، کمی نیاز به مهارت دارد، مسابقات روشی عالی برای تشویق مخاطبین به همکاری است. به علاوه، مسابقات به دلیل ذات وجودی خود، اینگیجمنت و مشارکت بالایی ایجاد میکنند. پس در صورت طرح برنامهای مناسب برای مسابقه، انتظار کسب حجم بالایی از اینگیجمنت را داشته باشید.
محتوای آموزشی: مطمئناً خواستار جلب اعتماد فالوئرهایتان هستید و امیدوارید به تخصص و مهارت برندتان ایمان بیاورند. برای این منظور، میتوانید با آموزش به دیگران، مهارتهای خود را ثابت کنید. ترفندها و نکات ساده و یا عمیق درباره محصولاتتان را به آنها آموزش و یا نشان دهید.
۷. آس آخر خود را رو کنید (اینفلوئنسرها)
این مورد حرفهایترین ترفند هک الگوریتم اینستاگرام است. و به معنای بازاریابی از طریق چهرههای تاثیرگذار است. درگیر کردن دیگر افراد در استراتژی اینستاگرامی خود، شبکه شما را گستردهتر میکند و باعث کسب فالوئرهای جدید میشود. پس تاثیرگذارترین اینفلوئنسرها را بیابید.
اکنون دیگر اصطلاح اینفلوئنسر مارکتینگ، همان معنی اینستاگرام را میدهد. این مارکت با نرخ سرسام آوری در حال رشد است و پیش بینی شده است تا سال آینده، برندهای جهانی قادر به صرف هزینهای بالغ بر دو بیلیون دلار در سال برای اینفلئونسرها، خواهند بود.
۸. فالوئرهای معمولی خود را تبدیل به سوپرفالوئر یا فالوئرهای درجه یک کنید.
همه فالوئرهای شما شبیه به هم نیستند. بعضی از آنها گاهی اوقات با بیحوصلگی از یک یا چند عکس شما رد میشوند و بعضی در انتظار کوچکترین آپدیتهای اکانت شما مینشینند، به محتوایتان عشق میورزند و بیصبرانه منتظرپستهای بعدی شما هستند. قطعاً ما فالوئرهای بیشتری از این دست میخواهیم!
بهترین روش برای این منظور، هایلایتهای استوری است. آنها مانند سبد یا کاتالوگی از محتوا هستند. میتوانید آنها را برای هر پست دستهبندی کنید.
هایلایتها به شما امکان ذخیرهی استوریهای خاص و مورد نظرتان و تشکیل آرشیوی از پستهایی که در صورت هایلایت نشدن، ناپدید خواهند شد را میدهند. این هایلایتها دقیقا بالای پروفایل شما زندگی میکنند تا وقتی که تصمیم به حذف کردن آنها بگیرید.
چند راه هوشمندانه برای استفاده از هایلایتها:
- کلکسیون برای رونمایی محصولات فصلی
- ایجاد کاتالوگ برای محتواهای موضوعی مشخص
- کانالهای مختلف برای مخاطبین با سلایق و نیازهای متفاوت داشته باشید
- سبکهای متفاوت محتوایی را از یکدیگر جدا کنید( دستورالعملها، پشت صحنهها و غیره)
به نظر ایدهآل میرسد! اما این کار چگونه باعث کسب سوپرفالوئر میشود؟ استفاده از هایلایتهای موضوعی مانند ساختن مخزن اصلی کل محتوای اکانت شما است. با این کار به فالوئرهایتان دلیلی برای سر زدن دوباره به پروفایلتان و جستجویی عمیقتر می دهید.
به جای فیدی پر شده از محتواهای گوناگون و رندوم، میتوانند از فید خود به اکانت شما پناه ببرند و محتوای موردنظرشان را با نظم و ترتیب و دسترسی راحت در اختیار داشته باشند و اگر لازم ببینند آنها را با دیگران به اشتراک بگذارند. خبر خوب این که از لحظهای که شروع به دیدن یک هایلایت کنند، به طور اتوماتیک، هایلایت بعدی برایشان ظاهر میشود و برای دقایقی چند، از پروفایل شما خارج نخواهند شد.
نکته و ترفند ویژه: حتماً از استوریهای روزانه برای یادآوری هایلایتها به مخاطبین استفاده کنید و آنها را روانهی پروفایلتان کنید.
۹. به مخاطبین خود از فاصله نزدیک، گوش دهید.
بازاریابی درست شبکههای اجتماعی، عملی دوطرفه است.
با پست کردن مداوم و پشت سر هم نمیتوانید کار از جایی پیش ببرید. اگر از خواستههای مخاطبین خود باخبر شوید و بدانید که چه چیزی برای آنها از اهمیت بیشتری برخوردار است، میتوانید به فالوئر بیشتر و Reach بالا دست پیدا کنید.
کامنتها، کپشنها و مکالمات اینستاگرامی جامعه هدف خود را زیر نظر بگیرید.
مزایای این کار:
کسب شناخت بیشتر از فالوئرها
تطبیق محتوای تولیدی با آن چه که برای مردم مهم است
دانستن طرز تفکر و نگاه مردم به برند و پستهای شما
یافتن روشهای استفاده مردم از تگهای مرتبط با برند شما
دقیقاً به همان اندازه که گوش دادن در زندگی عادی مهم است، در شبکههای اجتماعی نیز مهم است که به صحبتهای دیگران بادقت گوش دهید.
۱۰. از نظرسنجی در استوری ها استفاده کنید.
نظرسنجی (poll) یکی از قابلیت های نسبتاً جدید اینستاگرام است. دکمه فراخوان برای وارد عمل شدن فالوئرها و یا همان «کال تو اکشن» call to action. پل از این جهت مشابه مسابقات اینستاگرامی عمل میکند. آنها از مسابقات آسانتر هستند، چرا که شما نیازی به اعلام جوایز و برندگان ندارید. مهمتر این که حتی لازم نیست دلیل منطقی یا محکمی برای استفاده از آنها داشته باشید. فالوئرها به خاطر دیدن نتیجه هم که شده، در رأیگیری شرکت میکنند و در نتیجه توجه بیشتری به اکانتتان نشان میدهند و احتمالاً تا آخرین استوری شما را نیز دنبال کنند.
رایگیری ها صرفاً به دلیل ذات و طبیعت خود، باعث دریافت اینگیجمنت بالا میشوند.
چند نمونه ساده از سوالاتی که قابلیت مطرح شدن در نظرسنجی اینستاگرامی را دارند:
ترجیح شما کدام است؟ الف یا ب؟
دیدن چه نوع محتوایی از پیج ما، برای شما جذابتر است؟
برای کدام یک از محصولات آیندهی ما هیجان بیشتری دارید؟
اما صادقانه بگوییم، شما نیاز به لیستی از این نمونه سوالات ندارید. آیا سوالتان کوتاه و جذاب است؟ آیا خود شما حاضر به جواب دادن به آن سوال هستید؟ اگر جوابتان مثبت است، پس سوال پیشنهادیتان عالی است.
یادتان باشد، هر از گاهی نظرسنجی بسازید، چرا که راهی عالی برای جذب مشارکت فالوئرها در استوری است. از این به بعد به جای اینکه در استوریهایتان، متکلم وحده باشید، مخاطبین را در آنها شریک کنید و به آنها اجازه صحبت دهید.
خب با همهی این تفاسیر، به نظر شما پستی که اینگیجمنت بالایی دریافت میکند، چه شکلی است؟
(عکس اینفوگرافیک قابل دانلود نیست) سایت
۱۰ Instagram Tricks & Tactics That Increase Engagement Rates
برای پاسخ این سوال، ما به بیش از ۱۰۰ میلیون پست در اینستاگرام، نگاه انداختهایم تا ببینیم ۱۵% از برترین پستهای اینستاگرام (از نظر میزان نرخ اینگیجمنت) چه وجوه مشترکی دارند.
بازاریابی شبکههای اجتماعی هیچ گاه به آن اندازهای که آرزو میکنید، ساده نیست. برای خلق محتوایی که باعث جذب ترافیک بالا به کسب و کارتان شود، نیاز به تلاش پیوسته و مداوم و مقدار بسیار کمی شانس دارید.
این را فراموش نکنید که در هیچ دورهای به جز امروز، فرصتهای نامحدود برای جذب مشتریان بالقوه از طریق اینستاگرام نداشتهاید. در هر مکان و هر زمانی، پشت میز کار شخصی خود در خانه، در تخت خواب، هنگام انتظار در مطب پزشک و .. میتوانید با لپتاپ شخصی و یا گوشی هوشمند خود، در حد توان خود دست به بازاریابی اینستاگرامی بزنید. اما برای جذب حرفهای مخاطب و کسب حداکثر سود در زمان محدود، نیاز به کمک گرفتن از متخصصین حوزهی دیجیتال مارکتینگ دارید.
اینستاگرام در عصر امروز، محبوبترین شبکه اجتماعی در سیاره زمین است. پر از داستان های موفقیت بیزنسهای نوپا و پروفایلهای پرفالوئر و بزرگ از اینفلوئنسرهاست. اکنون بهترین زمان برای وارد عمل شدن و پیشرفت است.
مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ
این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش میشوند.
دسته بندی ها
- All (6)
- اینستاگرام (6)
- بازاریابی محتوایی (3)
- توییتر (1)
- دیجیتال مارکتینگ (5)
- شبکه های اجتماعی (social media) (8)